FAQ

Poniżej publikujemy odpowiedzi na najczęstsze pytania dotyczące LOT Flight Academy i szkolenia lotniczego. Jeżeli niestety nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania lub wciąż masz wątpliwości zapraszamy do kontaktu z naszym biurem!  

LOT Flight Academy

Tak, oczywiście! LOT Flight Academy posiada ważny certyfikat Zatwierdzonej Organizacji Szkolenia (ATO) wydany przez Urząd Lotnictwa Cywilnego zgodnie z wymaganiami europejskich przepisów lotniczych. Ważność certyfikatu przedłużana jest w trakcie corocznych audytów, które potwierdzają spełnienie przez LOT Flight Academy standardów w zakresie szkolenia lotniczego.

LOT Flight Academy zostało powołane do życia przez Polskie Linie Lotnicze LOT w 2015 roku. Początkowo jako komórka Biura Szkolenia Załóg PLL LOT, obecnie jest częścią spółki Polska Akademia Lotnicza SP. Z O.O.

Polska Akademia Lotnicza to spółka „córka” Polskiej Grupy Lotniczej specjalizującą się w szkoleniu pilotów oraz załóg pokładowych.

Będzie nam bardzo miło spotkać Cię w kokpicie jednego z samolotów PLL LOT, jednak musimy uczciwie powiedzieć, że obecnie po ukończeniu szkoleń w LFA nie gwarantujemy zatrudnienia. Absolwenci szkoleń w LFA muszą przejść taki sam proces rekrutacji jak inni kandydaci.

Natomiast to co gwarantujemy, to rzetelne przygotowanie Cię do pracy pilota oraz procesu rekrutacji, wsparcie merytoryczne na każdym etapie szkolenia, a w dniu rozmowy kwalifikacyjnej trzymanie za Ciebie kciuków!

Zdecydowanie tak! Od początku istnienia LOT Flight Academy wielu naszych studentów zdobyło wymarzony zawód pilota liniowego. Większość z nich to pierwsi oficerowie w PLL LOT, ale niektórzy podjęli pracę też u innych przewoźników.

Nasi wykładowcy to aktywni piloci i eksperci pracujący w obszarach lotniczych i operacyjnych PLL LOT.

Instruktorzy szkoleń praktycznych i symulatorowych to w przeważającej większości piloci PLL LOT, ale współpracujemy też z instruktorami niebędącymi czynnymi pilotami liniowymi.

Finansowanie szkoleń

Nie, PLL LOT, Polska Akademia Lotnicza ani LOT Flight Academy nie finansują szkoleń lotniczych oraz nie oferują tzw. umów lojalnościowych, czyli sfinansowania części lub całości szkolenia lotniczego w zamian za odpracowanie lub zwrot jego kosztów po zatrudnieniu w linii.

Zapewnienie finansowanie szkolenia to Twoja odpowiedzialność.

Nie, LOT Flight Academy nie zapewnia zakwaterowania i utrzymania na czas szkolenia. 

Jedyną formą płatności jaką akceptujemy jest przelew na nasze konto. Dane do przelewu znajdziesz w podpisanej z LFA umowie.

W LOT Flight Academy prosimy o uiszczenie opłaty za szkolenie przed jego rozpoczęciem. Jednak w przypadku odbywania w LFA kilku szkoleń lub całego programu zawodowego nie oczekujemy od Ciebie wpłaty całej kwoty z góry! 

Szkolenie wówczas podzielone jest na poszczególne moduły i przed rozpoczęciem modułu prosimy o uregulowanie płatności tylko i wyłącznie za ten moduł. Ponad to szczegółowy harmonogram płatności znajduje się w umowie na szkolenie zawartej z LFA.

Oczywiście tak! Z przyjemnością pomożemy Ci uzyskać dofinansowanie i wypełnić formalności, ale prosimy pamiętaj, że jesteśmy szkołą lotniczą, a pomoc w wypełnianiu wniosków o dofinansowanie nie jest naszym zakresem działalności. Dlatego poświadczać będziemy tylko wnioski kandydatów, którzy zawarli umowę na szkolenie z LFA.

Szkolenia praktyczne

Szkolenia praktyczne prowadzone są na lotnisku aeroklubowym w Piotrkowie Trybunalskim oraz Toruniu. Tam znajduje się nasza baza szkoleniowa.

Szkolenie symulatorowe prowadzone są w siedzibie Polskich Linii Lotniczych LOT przy ulicy Komitetu Obrony Robotników 43, oraz w siedzibie LOT Flight Academy przy ulicy Jutrzenki 99/101/ D3 w Warszawie.

Oczywiście tak! Honorujemy wszystkie zaświadczenia o ukończonych szkoleniach przeprowadzonych zgodnie z przepisami EASA. W takim wypadku oprócz standardowych formalności niezbędnych do rozpoczęcia szkolenia praktycznego zaprosimy Cię na nasz dodatkowy wewnętrzny egzamin teoretyczny (KWT – Kontrolę Wiadomości Teoretycznych). Egzamin ten nie powinien sprawić Ci żadnego problemu, a nam da szansę poznać Cię z lotniczej strony!

Oczywiście tak! W takiej sytuacji prosimy jednak o kontakt z naszym biurem, którego pracownicy udzielą Ci kompleksowych informacji na temat przeniesienia szkolenia do LOT Flight Academy. Przed rozpoczęciem przez Ciebie lotów w LFA będziemy musieli zweryfikować Twoje wyszkolenie teoretyczne i praktyczne i opracować specjalny, indywidualny program szkolenia dopasowany do Twoich potrzeb i jednocześnie zgodny z wymaganiami przepisów. Reszta formalności jest identyczna jak w przypadku studentów rozpoczynających każde szkolenie praktyczne w LFA.

Niezależnie na jakim etapie szkolenia dołączysz do LOT Flight Academy przed rozpoczęciem lotów będziesz musiał:

  • Podpisać umowę na szkolenia oraz uregulować za nie należność.
  • Dostarczyć kopie wymaganych dokumentów. O tym jakich dokumentów będziemy od Ciebie potrzebować poinformują Cię pracownicy naszego biura.
  • Zaliczyć nasze wewnętrzne egzaminy teoretyczne, czyli test ze znajomości samolotu na którym będziesz latał oraz test ze znajomości standardowych procedur operacyjnych. Materiały do nauki w formie elektronicznej przekażą Ci pracownicy naszego biura, a do egzaminów możesz przystąpić w dogodnym dla Ciebie momencie.  

Niestety nie jesteśmy w stanie jednoznacznie odpowiedzieć w jakim czasie uda Ci się ukończyć szkolenie praktyczne. Wpływ na to ma bardzo wiele czynników. Zależy to przede wszystkim od Twojej dostępności, oraz dostępności instruktorów i obłożenia samolotów. Pamiętaj też, że szkolenie praktyczne do licencji PPL(A) obwarowane jest licznymi restrykcyjnymi przepisami dotyczącymi warunków pogodowych, czasu szkolenia i czynności lotniczych oraz samego sposobu prowadzenia szkolenia.

Szkolenie praktyczne MCC składa się z 5 czterogodzinnych sesji symulatorowych. W trakcie szkolenia teoretycznego poznasz swojego „sim-partnera” i zostanie Wam przydzielony instruktor prowadzący. Bezpośrednio z nim będziecie ustalać terminy sesji symulatorowych.

Planowanie harmonogramów lotów uprościliśmy do maksimum. Przed rozpoczęciem szkolenia praktycznego skontaktujemy Cię z naszym planistą. Otrzymasz od nas ankietę dostępności i za pośrednictwem naszego internetowego systemu zarezerwujemy dla Ciebie samolot.

Szkolenia teoretyczne

Zajęcia w ramach szkoleń teoretycznych prowadzone są w siedzibie LOT Flight Academy, przy ulicy Jutrzenki 99/101/D3 w Warszawie.

Szkolenie teoretyczne do licencji PPL(A) prowadzimy w formie tradycyjnych wykładów, które odbywają się według określonego harmonogramu. Cotygodniowe zjazdy zaczynają się w sobotę i niedzielę. Zajęcia zaczynamy o godzinie 9 i trwają do godziny 17. W dni wolne od pracy i święta wszyscy odpoczywamy.

Szkolenie PPL(A) obejmuje 6 takich weekendowych zjazdów. Szczegółowy harmonogram publikujemy na stronie internetowej w zakładce szkolenia PPL(A).

Żebyśmy mogli wydać Ci zaświadczenie o ukończeniu szkolenie teoretycznego musisz spełnić dwa warunki.

Pierwszy to frekwencja na zajęciach wynosząca minimum 75%.

Drugi to zaliczenie wewnętrznych egzaminów teoretycznych. Egzaminy przeprowadzane są w formie testu wyboru i swoim zakresem obejmują zagadnienia ze wszystkich przedmiotów.

Po ukończeniu szkolenia teoretycznego PPL(A) możesz rozpocząć szkolenie praktyczne lub zapisać się na sesję egzaminacyjną w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego. Czy lepiej najpierw zacząć latać, a następnie przystępować do egzaminów w ULC czy odwrotnie, musisz ocenić sam. 

Jeżeli czujesz się na siłach nic nie stoi na przeszkodzie, żeby w tym samym czasie szkolić się praktycznie i zdawać kolejne egzaminy w ULC. Pamiętaj tylko, że przed przystąpieniem do egzaminu praktycznego na licencję PPL(A) musisz zdać wszystkie egzaminy teoretyczne w ULC, a termin ich ważności jest ograniczony!

 

No i oczywiście serdecznie gratulujemy ukończenia pierwszego szkolenia lotniczego!

Niestety nie! Zaświadczenie o ukończeniu szkolenie teoretycznego ważne jest przez 12 miesięcy. W tym czasie musisz przystąpić do egzaminów praktycznych w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego. W przeciwnym razie konieczna będzie powtórka części szkolenia teoretycznego.

Szkolenie teoretyczne do licencji ATPL(A) prowadzimy w formie tradycyjnych wykładów, ćwiczeń i zajęć z instruktorami, które odbywają się według określonego harmonogramu oraz nauki własnej.

Na wykłady zapraszamy co dwa tygodnie w soboty i niedziele w godzinach 9 -17. W dni wolne od pracy i święta wszyscy odpoczywamy.

Czas pomiędzy kolejnymi zjazdami należy poświęcić na naukę własną.

Żebyśmy mogli wydać Ci zaświadczenie o ukończeniu całego szkolenia teoretycznego lub modułu musisz spełnić dwa warunki.

Pierwszy to frekwencja na zajęciach wynosząca 75%.

Drugi to zaliczenie wewnętrznych egzaminów teoretycznych z wszystkich przedmiotów w szkoleniu lub module.

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom naszych studentów umożliwiamy przystąpienie do egzaminów teoretycznych ATPL(A) w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego jeszcze w trakcie trwania kursu!

Szkolenie teoretyczne podzielone jest na 3 moduły, w skład których wchodzi od 3 do 5 przedmiotów. Po zaliczeniu danego modułu możemy Ci wystawić zaświadczenie o jego ukończeniu, która upoważni Cię do przystąpią do państwowych egzaminów dokładnie z tych samych przedmiotów.

Szkolenie teoretyczne MCC prowadzimy w formie tradycyjnych wykładów, które odbywają się według określonego harmonogramu. Szczegółowy harmonogram publikujemy na stronie internetowej w zakładce szkolenia MCC.

Poza szkoleniami teoretycznymi do PPL(A), ATPL(A) i MCC reszta szkoleń ma charakter bardziej indywidualny. Jeżeli uczestniczysz w programie zawodowym jak tylko będziesz gotowy zorganizujemy dla Ciebie szkolenie teoretyczne wymagane do uzyskania kolejnego uprawnienia i ukończenia kolejnego modułu programu. Natomiast jeżeli jesteś zainteresowany odbyciem w LFA tylko jednego szkolenia do konkretnego uprawnienia zapraszamy do śledzenia naszej strony internetowej!

Zdrowie i wykształcenie

Orzeczenie lotniczo-lekarskie to dokument potwierdzający spełnienie wymagań zdrowotnych stawianych pilotom. Na początek o orzeczeniach lotniczo-lekarskich musisz wiedzieć dwie rzeczy:

  1. Wydają je certyfikowane centra medycyny lotniczej, których pełną listę znajdziesz na stronie internetowej Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
  2. Dla pilotów orzeczenia wydawane są w dwóch klasach. Klasa 1 wymagane jest od pilotów zawodowych, liniowych oraz kandydatów do tych licencji. Klasa 2 wymagana jest od pilotów turystycznych i kandydatów do tej licencji.

Jeżeli zastanawiasz się nad szkoleniem do uprawnień zawodowych a nie jesteś pewny czy spełnisz wszystkie wymagania warto zrobić pierwsze badania na klasę 1 jeszcze przed podjęciem decyzji o szkoleniu. Jeżeli natomiast jesteś pewny swojego stanu zdrowia to orzeczenia klasy 2 będziesz potrzebował przed rozpoczęciem szkolenia praktycznego do licencji PPL(A), a klasy 1 przed rozpoczęciem szkolenia do licencji CPL(A).

Oczywiście tak! Nie wszyscy piloci liniowi mają idealny wzrok. Przepisy dotyczące personelu lotniczego dopuszczają pewne wady wzroku, również noszenie okularów i szkieł korekcyjnych, ale zawsze ostateczną decyzję podejmuje lekarz orzecznik.

Nie oczekujemy od Ciebie szczególnej sprawności fizycznej. Twoja kondycja jednak musi być na tyle dobra, żeby uzyskać orzeczenie lotniczo-lekarskie.

Czy wiesz, że wzrost pierwszych amerykańskich astronautów wahał się od 170 do 180 centymetrów? Przepisy nie określają jednak minimalnego i maksymalnego wzrostu pilotów i kandydatów.

Przepisy nie określają wymagań dotyczących znajomości języka angielskiego od kandydatów rozpoczynających szkolenie lotnicze. Jednak jeżeli myślisz o lataniu zawodowym dobra znajomość języka angielskiego będzie niezbędna. Pamiętaj, że wszystkie materiały szkoleniowe na poziomie ATPL(A) i egzaminy w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego są w języku angielskim. 

Ponadto przed uzyskaniem uprawnienia do lotów według wskazań przyrządów będziesz musiał zdać egzamin z języka angielskiego zgodnie z standardami ICAO, a docelowo chcesz pracować w bardzo międzynarodowym środowisku. 

Egzamin ICAO z języka angielskiego to test określający poziom Twojej znajomości lotniczego języka angielskiego według standardów Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego. Zaliczenie tego egzaminy, czyli uzyskanie przynajmniej 4 poziomu, wymagane jest od pilotów zawodowych oraz tych, którzy chcą wykonywać loty poza granicami Polski.

W LOT Flight Academy oczekujemy, że zaliczysz egzamin ICAO najpóźniej przed rozpoczęciem szkolenia do licencji zawodowej.

Przepisy nie wymagają posiadania konkretnego wykształcenia. Natomiast znajomość podstaw matematyki i fizyki oraz dobra znajomość angielskiego na pewno będzie przydatna w trakcie szkolenia.

Nie. W kokpitach samolotów możesz spotkać pilotów posiadających bardzo różne doświadczenie zawodowe.